torstai 14. heinäkuuta 2011

Kurkuma on ystävä

Ei ihme, että kurkuma valittiin vuonna 2010 vuoden rohdoskasviksi. Se on aivan ihmeellisen monipuolinen rohdos ja mauste. Suomalaisten ruokaan kurkumaa eksyy aika vähän, vaikka sitä onkin yleensä kolmanneksen verran curry-sekoituksissa. 
 
Nyt otetaan kurkuma haltuun! Lisätään sitä wokkeihin, salaatteihin ja sämpylöihin. Kellastetaan padat, piristetään mieli, pelastetaan eturauhaset ja arkailevat masut. Kurkuma kannattaa yhdistää mustapippuriin, joka vahvistaa sen vaikutusta jopa 2000 prosentilla. Kurkuman maku voi sellaisenaan olla hieman kitkerä, mutta kevyesti öljyssä lämmittämällä se muuttuu pehmeän aromikkaaksi.

Kurkuma auttaa:
- astmaan
- tulehduksiin
- kuumeeseen
- kurkkukipuun
- kiputiloihin
- ihottumaan
- psoriasikseen
- hengitystievaivoihin
- ruoansulatusvaivoihin
- solujen ikääntymiseen
- maksan ja sapen vaivoihin
- Alzheimerin tautiin
- nivel- ja reumakipuihin
- vähentää kaasunmuodostusta suolistossa
- tuhoaa syöpäsoluja (erityisesti melanooma ja rintasyöpä)

Suuret annokset kurkumaa voivat ärsyttää vatsaa ja aiheuttaa pahoinvointia. Sopiva annosmäärä on 1,5 - 3 grammaa kurkumaa päivässä. Vältä runsasta käyttöä raskauden ja imetyksen aikana.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti